Hur kommer man på att man ska köpa ett guesthouse i Thailand?

Vissa är förvånade. Andra säger “så typiskt er”. Och då menar man i Niklas fall att har han gett sig den på en sak, så ser han till att det genomförs med en oxes envishet. I mitt fall tror jag snarare att det är att att jag även tidigare startat upp verksamheter (giraff; en nyttig deli samt ett fik när jag gick i högstadiet) utan att det var så värst lång betänketid innan jag skred till verket.

Summerar man oss bådas särdrag, samt lägger till en dos med pengar och smarta tips från vår tredje delägare Therejs, så blev det i alla fall av – och inte bara något som man pratar om utan att man faktiskt gjört!

Det hela började i höstas med att Niklas kom hem från klimatvårdsresa på Gran Canaria. Han var så nöjd med att ha tillbringat så lång tid i solen för att bli kvitt sin hudsjukdom, att han funderade på sätt att få vara i den på mer regelbunden basis. Vi gjorde en sökning på verksamheter i Spanien, men tyckte att allt var dyrt. Så bytte vi land till Thailand (på Blocket faktiskt) och hittade en intressant annons om ett guesthouse, inte särskilt utförligt beskriven, men ägaren undanbad sig “pajasar”. Jag skrev då följande (den 21 november):

> Hej!
> Vilket fint ställe du byggt upp!! Någon pajas skulle jag inte kalla mig
> eller min man Niklas, men inledningsvis är det lika bra att säga som det
> är: vi är intresserade av att köra en verksamhet i Thailand, men vi har
> inte kommit långt i planen och vi är inte klara med finansiering
> (behöver sälja vårt hus i så fall men gör vi det så har vi råd). Hur
> snabbt skulle du vilja sälja? Niklas har ett slags friår just nu från
> sitt jobb på Försvarsmakten och jag själv kommer gå på mammaledighet i
> april (andra barnet, det första är ett och ett halvt). Att få vara i
> Thailand under den delen av livet och se sina barn växa upp i värmen
> låter fantastiskt mysigt (och säkert jobbigt många gånger också…).
> Själv jobbar jag som marknadschef på ett mjukvaruföretag som heter Panda
> Security (och är med och styr den svenska delen av bolaget), jag har
> även för 8 år sedan drivit en liten restaurang/catering med
> hälsoinriktning i Stockholm. Så jag har en liten aning om vad det
> handlar om. En barndomsdröm är att ha ett värdshus. Tror att de som
> känner oss skulle beskriva oss som utåtriktade, drivna, positiva och
> glada med mycket hjärta (men man måste ju såklart tänka lite business
> också!).
> Vi har några frågor, om du inte säger nej till oss direkt.
> * Hur stor insats i tid kräver ditt jobb idag av dig (varierar över
> månaderna)?
> * Kan vi driva verksamhet i Thailand på ditt vis utan att ge oss i lag
> med en Thailändare? Eller är den situationen redan utredd?
> * Hur ser det ut med barnpassning/dagis i området, finns det och hur
> funkar det?
> * Vad tänker du dig för skillnad prismässigt att ta över ditt koncept
> kontra att inte göra det?
> * Ja och så var det frågan om hur fort du vill att affären ska göras.
>
> Hoppas att affärerna blomstrar och att du har en fin dag!
> Vänliga hälsningar
> Karin Angerind

Efter många vändor av e-mails fram och tillbaka och en visit på plats i januari, var vi de som la handpenningen (vilket ägaren till sist sa var vad som krävdes för att ta över stället) i början av april!

About Kakan

Vi har köpt ett guest house och skriver om det!
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Hur kommer man på att man ska köpa ett guesthouse i Thailand?

  1. Katti says:

    Som din gamla manager är jag stolt över att se att businesstänket åtminstone avancerat till en parentes!😉 Men – har ni sålt huset?! Jag hänger inte med…

  2. Haha managern du har rätt! Huset hyr vi ut till trevliga tyskar! 😊

Leave a Reply

